آموزش زبان پاین اسکریپت در تریدینگ ویو

آموزش زبان پاین اسکریپت در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو، یک پلتفرم محبوب در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است، که گستره‌ی وسیعی از ابزارها و ویژگی‌ها را جهت تجزیه و تحلیل بازارهای مالی در اختیار آنان قرار می‌دهد. در این سایت، امکانات فراوانی برای بررسی عمیق و تحلیل دقیق در اختیارتان قرار دارد و از میان آن ها، یکی از نمایان‌ترین و جذاب‌ترین آن ها، قابلیت ایجاد اندیکاتورها و استراتژی‌های سفارشی به وسیله‌ی زبان برنامه‌نویسی خاصی است که به نام زبان پاین اسکریپت شناخته می‌شود.

در این مقاله آموزش فارکس از سایت پراپ ترید فاند، به آموزش زبان پاین اسکریپت خواهیم پرداخت. به یاد داشته باشید که این فقط یک مقدمه اولیه برای زبان پاین اسکریپت است. این زبان بسیار قدرتمند بوده و امکان ایجاد اندیکاتورها و استراتژی های پیچیده را فراهم می کند. برای کسب اطلاعات و آموزش بیشتر، می توانید به مستندات رسمی Pine Script ارائه شده توسط TradingView مراجعه کنید. علاوه بر این، می‌توانید انجمن TradingView را برای مثال‌ها و بحث‌های زبان پاین اسکریپت را شرکت تا مهارت‌های خود را بیشتر کنید.

معرفی زبان پاین اسکریپت در تریدینگ ویو

قبل از اینکه به جزئیات و آموزش زبان پاین اسکریپت بپردازیم، مهم است که بدانیم چیست و چگونه کار می کند. Pine Script یک زبان برنامه نویسی است که به طور خاص برای ایجاد اندیکاتورها و استراتژی های سفارشی در پلتفرم TradingView طراحی شده است. این یک زبان سطح بالا است، به این معنی که یادگیری و استفاده از آن حتی برای مبتدیان بدون تجربه قبلی آسان است.

برای شروع کار با زبان پاین اسکریپت، باید ویرایشگر Pine را در TradingView باز کنید. اینجا جایی است که کد خود را می نویسید و اندیکاتورهای خود را آزمایش می کنید. هنگامی که ویرایشگر Pine را باز کردید، می توانید با کلیک کردن بر روی “New” و انتخاب “Pine Script” از منوی کشویی یک اسکریپت جدید ایجاد کنید.

ساختار اصلی اندیکاتور Pine Script به شرح زیر است:

آموزش زبان پاین اسکریپت

خط اول اسکریپت، //@version=4، نسخه زبان پاین اسکریپت را مشخص می کند که کد در آن نوشته شده است. نسخه فعلی 4 است، بنابراین این خط در همه نشانگرهای Pine Script مورد نیاز است.

خط دوم، (“My Indicator”)، نام اندیکاتور را تعریف می کند. می‌توانید «My Indicator» را با هر نامی که دوست دارید جایگزین کنید. این خط در تمام اندیکاتورهای Pine Script نیز لازم است.

هنگامی که یک اسکریپت جدید ایجاد کرده و این دو خط را اضافه کردید، می توانید شروع به نوشتن کد خود کنید.

نگاهی به ویرایشگر پاین

ویرایشگر Pine جایی است که ما کد خود را ایجاد خواهیم کرد. برای راه‌اندازی آن، روی ویرایشگر کاج Pine Editor در پایین صفحه کلیک کنید.

آموزش زبان پاین اسکریپت

باید صفحه ای ظاهر شود که شبیه تصویر زیر باشد.

ویرایشگر پاین
در  زبان پاین اسکریپت، شما یا یک اندیکاتور ایجاد می کنید یا یک استراتژی، صفحه‌ای که اکنون به آن نگاه می‌کنید اسکریپت شروع پیش‌فرض برای ایجاد یک نشانگر است. بیایید خط به خط آن را مرور کنیم.

// This source code is subject to the terms of the Mozilla Public License 2.0 at https://mozilla.org/MPL/2.0/

خط اول فقط یک کامنت است. کامنت ها در زبان پاین اسکریپت با دو اسلش رو به جلو شروع می شود.

// © author

خط دوم نیز یک کامنت است و به طور خودکار با نام کاربری TradingView شما پر می شود.

//@version=5

در خط چهارم، ممکن است فرض کنید که ما هنوز کامنت دیگری داریم. با این حال، این خط کمی متفاوت است.

این به عنوان یک دستورالعمل کامپایلر شناخته می شود. به کامپایلر اجازه می دهد بداند که از کدام نسخه از زبان پاین اسکریپت می خواهیم استفاده کنیم. اگر بخواهید می توانید از دو خط اول صرف نظر کنید، اما دستور کامپایلر در همه اسکریپت ها مورد نیاز است.

indicator(“My Script”)

خط ۵ یک اعلامیه است. این جایی است که شما مشخص می کنید که آیا در حال ایجاد یک اندیکاتور هستید یا استراتژی، ما با اندیکاتور شروع می کنیم.

قسمت دوم خط ۵، در گیومه، نامی است که برای این اندیکاتور خاص تعیین می کنیم. پیش فرض My Script است .

plot(close)

خط ۶ حاوی دستور plot است. همانطور که حدس زده اید، این به TradingView می گوید که یک متغیر خاص را رسم کند.

در این حالت متغیر closeرسم می شود. این یک متغیر داخلی است که شامل قیمت بسته شدن آخرین نوار است.

Add to Chart را در سمت راست بالای ویرایشگر Pine بزنید.

 آموزش pine script
از شما خواسته می شود اسکریپت را ذخیره کنید.

زبان پاین اسکریپت در تریدینگ ویو
پس از ذخیره، نمودار شما باید پنجره جدیدی داشته باشد که حاوی نمودار قیمت های بسته شدن نمودار اصلی شما باشد. به این پنجره، پنجره داده می گویند. در تصویر بالا این نمودار خطی است که با رنگ آبی ترسیم شده است.

توجه داشته باشید که پنجره داده “My Script” را در گوشه سمت چپ بالا نشان می دهد. این هر چیزی را که وارد خط 5 کد ما می شود، جایی که نام اندیکاتور را اعلام کرده ایم، می کشد.

آموزش زبان پاین اسکریپت و نحوه شروع نوشتن کد

در اینجا یک نمای کلی از آموزش زبان پاین اسکریپت و شروع نوشتن کد در آن برای ترید فارکس در TradingView آورده شده است:

  • دسترسی به ویرایشگر Pine Script:

وارد حساب تریدینگ ویو خود شوید و نمودار جفت ارز فارکس مورد علاقه خود را باز کنید. بر روی نماد اندیکاتورها “Indicators” (مانند یک خط کش است) در بالای نمودار کلیک کنید و سپس “Pine Editor” را انتخاب کنید تا ویرایشگرزبان پاین اسکریپت باز شود.

  • ساختار پاین اسکریپت:

زبان پاین اسکریپت شامل یک سری از خطوط کد است که جنبه های مختلف استراتژی یا اندیکاتور معاملاتی شما را تعریف می کند. Pine Script در هسته خود دارای دو بخش اصلی است: study() و plot(). بخش study() حاوی محاسبات و منطق شما است، در حالی که بخش plot() نتایج را روی نمودار نمایش می دهد.

  • ایجاد یک اندیکاتور میانگین متحرک ساده:

بیایید با ایجاد یک اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) به عنوان مثال شروع کنیم. این اندیکاتور یک خط میانگین متحرک را روی نمودار شما ترسیم می کند.

//@version=4
study(title=”Simple Moving Average”, shorttitle=”SMA”, overlay=true)

// Input: Length of the moving average
length = input(14, title=”Length”)

// Calculate the SMA
smaValue = sma(close, length)

// Plot the SMA line on the chart
plot(smaValue, title=”SMA”, color=color.blue, linewidth=2)

آموزش کد نویسی در پاین اسکریپت

این اسکریپت با //@version=4 شروع می‌شود که نسخه زبان پاین اسکریپت مورد استفاده را مشخص می‌کند. تابع study() عنوان و سایر ویژگی های اندیکاتور را تنظیم می کند. یک طول متغیر ورودی برای کنترل طول میانگین متحرک تعریف می کنیم. smaValue با استفاده از تابع sma() محاسبه می شود و نتیجه با استفاده از تابع plot() رسم می شود.

  • افزودن شرایط برای استراتژی های معاملاتی:

زبان پاین اسکریپت به شما این امکان را می دهد تا با تعریف شرایط سیگنال های خرید و فروش بر اساس اندیکاتورهای مختلف، استراتژی های معاملاتی ایجاد کنید. در اینجا یک مثال ساده از یک استراتژی است که از دو میانگین متحرک برای تولید سیگنال های خرید و فروش استفاده می کند:
//@version=4
strategy(title=”Moving Average Crossover”, shorttitle=”MA Crossover”, overlay=true)

fast_length = input(10, title=”Fast MA Length”)
slow_length = input(30, title=”Slow MA Length”)

fast_ma = sma(close, fast_length)
slow_ma = sma(close, slow_length)

plot(fast_ma, title=”Fast MA”, color=color.blue)
plot(slow_ma, title=”Slow MA”, color=color.red)

// Generate buy and sell signals
if crossover(fast_ma, slow_ma)
strategy.entry(“Buy”, strategy.long)
if crossunder(fast_ma, slow_ma)
strategy.close(“Buy”)

افزودن شرایط

در این مثال، ما از توابع crossover() و crossunder() برای تولید سیگنال های خرید و فروش بر اساس متقاطع میانگین های متحرک سریع و آهسته استفاده می کنیم.

  • تست و اعمال اسکریپت:

هنگامی که Pine Script خود را نوشتید، می توانید آن را در نمودار فارکس آزمایش کنید. با کلیک بر روی دکمه “Add to Chart” در ویرایشگر زبان پاین اسکریپت، اسکریپت را روی نمودار خود اعمال کنید.

متغیرها و توابع

در زبان پاین اسکریپت از متغیرها برای ذخیره مقادیری استفاده می شود که می توانند بعداً در کد استفاده شوند. دو نوع متغیر در این زبان وجود دارد:

متغیرهای سری

متغیرهای غیر سری

از متغیرهای سری برای ذخیره سری داده ها مانند داده های قیمت یا نتایج محاسبات استفاده می شود. آنها را “series” می نامند زیرا آنها مجموعه ای از ارزش ها را در طول زمان نشان می دهند. از سوی دیگر، متغیرهای غیر سری برای ذخیره مقادیر منفرد مانند مقدار یک پارامتر یا یک ثابت استفاده می‌شوند.

برای ایجاد یک متغیر در زبان پاین اسکریپت  باید از عملگر := استفاده کنید. به عنوان مثال، برای ایجاد یک متغیر سری که قیمت بسته شدن یک اوراق بهادار را ذخیره می کند، باید بنویسید:

نمونه۲

این یک متغیر جدید به نام closePrice ایجاد می کند و مقدار سری داده های بسته را به آن اختصاص می دهد.

از توابع نیز برای انجام محاسبات و دستکاری داده ها در زبان پاین اسکریپت استفاده می شود. بسیاری از توابع داخلی در پاین اسکریپت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند مووینگ اوریج، مووینگ اوریج نمایی و اندیکاتور قدرت نسبی (RSI). برای استفاده از یک تابع، به سادگی آن را فراخوانی کرده و آرگومان های مورد نیاز را ارائه می دهید. به عنوان مثال، برای محاسبه مووینگ اوریج ساده قیمت پایانی، باید بنویسید:

زبان پاین اسکریپت چیست

این یک متغیر جدید به نام smaPrice ایجاد می کند و مقدار میانگین متحرک با دوره تناوب 20 سری داده های بسته را به آن اختصاص می دهد.

 نمایش دادن اندیکاتورها در زبان پاین اسکریپت

هنگامی که متغیرهای خود را ایجاد کردید و محاسبات خود را انجام دادید، می توانید اندیکاتورهای خود را بر روی نمودار رسم کنید. برای این کار از تابع plot() استفاده می کنید. تابع plot() دو آرگومان می گیرد: نام طرح و مقادیری که باید رسم شوند.

به عنوان مثال، برای رسم قیمت پایانی و مووینگ اوریج ساده با دوره تناوب 20، باید بنویسید:

مثال۴

این دو نمودار روی نمودار ایجاد می کند، یکی برای closePrice و دیگری برای smaPrice.

رنگ آرگومان رنگ طرح را مشخص می کند. در این حالت، closePrice با رنگ آبی و smaPrice با رنگ قرمز ترسیم می شود.

شروط و لوپ ها

از دستورات شرطی و حلقه ها برای کنترل جریان اجرا در زبان پاین اسکریپت استفاده می شود. رایج ترین دستور شرطی در زبان پاین اسکریپت عبارت if است. دستور if به شما این امکان را می دهد که در صورت وجود یک شرط خاص، یک بلوک کد را اجرا کنید. به عنوان مثال، برای ترسیم یک نقطه در نمودار اگر قیمت فعلی بالاتر از مووینگ اوریج ساده با دوره تناوب 20 است، باید بنویسید:

شرط if در زبان پاین اسکریپت

این کد بررسی می کند که آیا قیمت فعلی از میانگین متحرک ساده با دوره تناوب 20 بیشتر است یا خیر. اگر اینطور باشد، با استفاده از تابع plotshape() یک دایره سبز رنگ زیر نوار فعلی ترسیم می کند.

حلقه ها برای تکرار روی یک سری مقادیر یا انجام یک کار در تعداد معینی بار استفاده می شوند. رایج ترین نوع لوپ در زبان پاین اسکریپت حلقه for است. حلقه for به شما اجازه می دهد تا روی یک سری مقادیر تکرار کنید و برای هر مقدار یک کار انجام دهید. به عنوان مثال، برای محاسبه میانگین متحرک نمایی قیمت پایانی در 10 دوره گذشته، باید بنویسید:

نمونه ۶

رنگ آرگومان رنگ طرح را مشخص می کند. در این حالت، closePrice با رنگ آبی و smaPrice با رنگ قرمز ترسیم می شود. این کد یک متغیر جدید به نام emaPrice ایجاد می کند و آن را به 0.0 مقداردهی اولیه می کند. سپس در 10 دوره گذشته تکرار می شود و میانگین متحرک نمایی را با استفاده از فرمول (2 / (i + 2)) * (close – emaPrice) محاسبه می کند. در نهایت، مووینگ اوریج نمایی روی نمودار را به رنگ بنفش ترسیم می کند.

سخن پایانی

در این مقاله به اصول برنامه نویسی و آموزش زبان پاین اسکریپت و نحوه ایجاد اندیکاتورهای سفارشی در پلتفرم TradingView پرداخته ایم. ما در مورد متغیرها، توابع، عبارات شرطی، حلقه ها و رسم بحث کرده ایم. در حالی که این فقط مقدمه و آموزشی ابتدایی در مورد برنامه نویسی زبان پاین اسکریپت است، باید پایه خوبی برای شروع ایجاد اندیکاتورها و استراتژی های خود به شما بدهد.

برای ادامه آموزش زبان پاین اسکریپت، توصیه می‌کنیم داکیومنت ها و فوروم های رسمی پلتفرم تریدینگ ویو را بررسی کنید، جایی که می‌توانید اطلاعات و نمونه‌های فراوانی را بیابید. همچنین می‌توانید انواع مختلف اندیکاتورها و استراتژی‌ها را آزمایش کنید تا ببینید در بازارها و تایم فریم های مختلف چگونه عمل می‌کنند.

با گذشت زمان و تمرین، می توانید به یک برنامه نویس ماهر زبان پاین اسکریپت تبدیل شوید و اندیکاتوها و استراتژی های سفارشی ایجاد کنید که به شما در بازارهای مالی برتری می دهد.

4 2 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها