اسپرد چیست؟ آموزش 0 تا 100 Spread در فارکس

اسپرد چیست آموزش 0 تا 100 Spread در فارکس

در دنیای پرشتاب ترید در فارکس درک مفهوم “اسپرد” برای معامله گرانی که به دنبال حرکت در چشم انداز پیچیده بازارهای ارز هستند، کاملا ضروری است. چراکه یک عنصر اساسی را نشان می دهد که بر نرخ ارز و در نهایت بر سودآوری معاملات و درآمد فارکس تأثیر می گذارد. در این مقاله از پراپ ترید فاند، به مفهوم اسپرد می‌پردازیم، اهمیت آن را در معاملات فارکس آشکار می‌کنیم، و به معامله‌گران مبتدی و با تجربه برای تصمیم‌گیری آگاهانه در این عرصه مالی پویا و همیشه در حال تغییر قدرت می‌دهیم. چه به دنبال تعمیق درک خود از معاملات و چه به دنبال بهینه سازی استراتژی معاملاتی خود هستید، با ما همراه باشید تا جنبه غالباً نادیده گرفته شده و در عین حال حیاتی اسپرد در بازار فارکس را روشن کنیم.

اسپرد در فارکس چیست؟

مفهوم اسپرد یکی از پر کاربردترین و مهمترین قواعد تریدینگ در بازار مالی بین المللی است. چه با سرمایه شخصی خود ترید کنید، چه از طریق پراپ تریدینگ جذب سرمایه کنید برای معامله گری، با این موضوع بسیار سروکار خواهید داشت. حتما تا کنون شده که به صرافی در شهر یا محل زندگی خود بروید یا از جلوی آن رد شوید! همیشه دو قیمت در تابلوی قیمت های جلوی صرافی وجود دارد: قیمت خرید و قیمت فروش.

در بروکر فارکس هم همیشه دو قیمت مختلف را برای یک جفت ارز به شما اعلام می کنند: قیمت پیشنهادی bid و قیمت درخواستی ask.

  • “bid” قیمتی است که می توانید ارز پایه را با آن بفروشید.
  • “ask” قیمتی است که می توانید ارز پایه را با آن بخرید.

تفاوت این دو قیمت به اسپرد معروف است.

همچنین به عنوان ” اسپرد پیشنهاد / درخواست ” یا “bid/ask spread“ شناخته می شود.

به طور دقیق تر spread توضیح این است که چگونه بروکر ها “بدون کمیسیون” درآمد خود را به دست می آورند. این کارمزد ارائه فوری تراکنش است. به همین دلیل است که اصطلاحات  “هزینه معامله” و ” تفاوت پیشنهاد و تقاضا” به جای یکدیگر استفاده می شوند. به‌جای دریافت کارمزد جداگانه برای انجام معامله، هزینه در قیمت خرید و فروش جفت ارزی که می‌خواهید معامله کنید تعبیه می‌شود. از نقطه نظر معاملاتی، این امر منطقی است. کارگزار خدماتی ارائه می دهد و باید به نحوی پول دربیاورد.

آنها با فروش ارز به شما به قیمتی بیشتر از پولی که برای خرید آن پرداخت کرده اند و همچنین با خرید ارز از شما به قیمتی کمتر از آنچه در هنگام فروش آن دریافت می کنند درآمد کسب می کنند که به این تفاوت اسپرد می گویند .

مثالی کاربردی

درست مثل این است که بخواهید آیفون قدیمی خود را به فروشگاهی بفروشید که آیفون های دست دوم می خرد. از شما ارزان تر میخرد و به مشتری بعدی کمی گرانتر میفروشد و از این راه سود میکند.

برای کسب سود، باید آیفون شما را با قیمتی کمتر از قیمتی که آن را به فروش می رساند خریداری کند. اگر بتواند آیفون را به قیمت ۵۰۰ دلار بفروشد، پس اگر بخواهد درآمدی داشته باشد، بیشترین مبلفی که می تواند از شما بخرد ۴۹۹ دلار است. این تفاوت ۱ دلاری همان اختلاف bid/ask است.

اسپرد درآمد پنهان بروکر ها در کمیسیون صفر است. بنابراین هنگامی که یک کارگزار ادعا می کند “صفر کمیسیون” یا “بدون کارمزد” می باشد، گمراه کننده است زیرا در حالی که هیچ کارمزد جداگانه ای وجود ندارد، شما همچنان یک کمیسیون پنهان در هر معامله پرداخت می کنید. این هزینه فقط در تفاوت bid/ask پنهان شده است! به همین خاطر است که توصیه می کنیم قبل از ورود به دنیای تریدینگ، حتما آموزش فارکس دیده و اطلاعات خود را کامل کنید.

اسپرد در معاملات فارکس چگونه اندازه گیری می شود؟

Spread در معاملات فارکس چگونه اندازه گیری می شود؟

اسپرد معمولاً در پیپ اندازه گیری می شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت گذاری یک جفت ارز است. برای اکثر جفت ارزها، یک پیپ برابر با ۰.۰۰۰۱ است. نمونه ای از تفاوت bid/ask ۲ پیپ برای EURUSD ۱.۵۰۲۰-۱.۵۰۲۳ خواهد بود.

بر ای نمونه جفت ارزهای مربوط به ین ژاپن تنها به ۲ رقم اعشار نشان داده می شوند (مگر اینکه پیپ های کسری وجود داشته باشد، ۳ اعشار است).

برای مثال، USDJPY ۱۱۰.۰۰-۱۱۰.۰۴ خواهد بود. این مثال نشان دهنده اسپرد 4 پیپ است.

انواع اسپرد در فارکس

نوع اسپردهایی که در یک پلتفرم معاملاتی مثل متاتریدر ۴ خواهید دید به کارگزار فارکس و نحوه کسب درآمد آنها بستگی دارد که در سایت آن ها می توانید مشاهده نمایید. در سایت پراپ ترید فاند نیز بسیاری از این بروکرها از جمله بروکر fxcm و بروکر xtb را بررسی نموده و این مقدار را در آن ها آورده ایم.

دو نوع spread وجود دارد:

  • متغیر (همچنین به عنوان “شناور” شناخته می شود)
  • Spread های ثابت در مقابل متغیر

اسپردهای ثابت معمولاً توسط کارگزارانی ارائه می‌شوند که به‌عنوان بروکر مارکت میکر یا مدل « dealing desk» فعالیت می‌کنند، در حالی که اسپردهای متغیر توسط کارگزارانی که مدل « non-dealing desk» را اجرا می‌کنند، ارائه می‌شوند.

اسپرد ثابت

اسپرد ثابت بدون توجه به شرایط بازار در هر زمان معین ثابت می ماند. به عبارت دیگر، چه بازار مانند زمان اخبار فارکس یا اتفاقات مهم نوسان داشته باشد و چه در زمان رنج زدن، آرام و ساکت باشد، این مورد تحت تأثیر قرار نمی گیرد و همان مقدار می ماند. انواع ثابت توسط کارگزارانی ارائه می شود که به عنوان بازارساز یا مدل «dealing desk» فعالیت می کنند.

کارگزار با استفاده از میز معاملات، پوزیشن های بزرگ را از ارائه دهنده(های) نقدینگی خود خریداری می کند و این موقعیت ها را در اندازه های کوچکتر به معامله گران ارائه می دهد.این بدان معناست که کارگزار به عنوان طرف مقابل معاملات مشتریان خود عمل می کند.

داشتن یک میز معامله به کارگزار فارکس اجازه می دهد تا اسپردهای ثابت را ارائه دهد زیرا آنها قادر به کنترل قیمت هایی هستند که به مشتریان خود نشان می دهند. این نوع spread در متاتریدر ۵ هم ارائه می شود.

مزایای معامله با اسپردهای ثابت چیست؟

انواع ثابت نیاز به سرمایه کمتری دارند، بنابراین معامله با اسپردهای ثابت جایگزین ارزان تری برای معامله گرانی است که پول زیادی برای شروع معامله ندارند. پس اگر دغدغه ای در رابطه با حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید دارید، این نوع گزینه ای بهتری برای شما خواهد بود. معامله با اسپردهای ثابت همچنین باعث می شود محاسبه هزینه های تراکنش قابل پیش بینی تر باشد. از آنجایی که اسپردها هرگز تغییر نمی کنند، همیشه مطمئن هستید که هنگام باز کردن معامله چه مقدار می توانید بپردازید.

معایب ترید با نوع ثابت آن چیست؟

زمانی که با انواع ثابت معامله می‌شود، قیمت‌گذاری مجدد ممکن است اغلب رخ دهد، زیرا قیمت‌گذاری فقط از یک منبع (کارگزار شما) انجام می‌شود. و منظور ما از اغلب، تقریباً همیشه است!

زمان هایی وجود خواهد داشت که بازار فارکس نوسان دارد و قیمت ها به سرعت در حال تغییر هستند. از آنجایی که اسپردها ثابت هستند، کارگزار نمی تواند Spread را برای تنظیم شرایط فعلی بازار افزایش دهد. بنابراین اگر بخواهید با یک قیمت خاص وارد معامله شوید، کارگزار معامله را مسدود می کند و از شما می خواهد که قیمت جدیدی را بپذیرید. شما با قیمت جدید مواجه خواهید شد.

پیام بازپرداخت در پلتفرم معاملاتی شما ظاهر می شود و به شما اطلاع می دهد که قیمت تغییر کرده است و از شما می پرسد که آیا مایل به پذیرش آن قیمت هستید یا خیر. تقریباً همیشه قیمتی بدتر از قیمتی است که شما سفارش را ثبت کرده اید.

اسپرد متغیر

همانطور که از نام آن پیداست، Spread متغیر همیشه در حال تغییر است. با انو متغیر، تفاوت بین قیمت‌های خرید و فروش جفت ارز دائماً در حال تغییر است.

Spread های متغیر توسط کارگزاران Non-dealing desk ارائه می شود. این بروکرها قیمت جفت ارز خود را از چندین ارائه دهنده نقدینگی دریافت می کنند و این قیمت ها را بدون دخالت به معامله گر منتقل می کنند. به این معنی است که آنها کنترلی بر آن ندارند و Spread ها بر اساس عرضه و تقاضای ارزها و نوسانات کلی بازار افزایش یا کاهش خواهند یافت . به طور معمول، در طول انتشار داده های اقتصادی و همچنین سایر دوره هایی که نقدینگی در بازار کاهش می یابد (مانند تعطیلات) افزایش می یابد.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید EURUSD را با Spread ۲ پیپ بخرید، اما درست زمانی که می خواهید روی گزینه خرید کلیک کنید، گزارش نرخ بیکاری ایالات متحده منتشر می شود و  این تفاوت به سرعت به ۲۰ پیپ افزایش می یابد!

مزایای معامله با Spread های متغیر چیست؟

انواع متفیر آن، قیمت‌های تکراری را حذف می‌کنند. این به این دلیل است که تغییر در Spread باعث تغییرات قیمت به دلیل شرایط بازار می شود. معاملات فارکس با اسپردهای متغیر همچنین قیمت‌گذاری شفاف‌تری را ارائه می‌کند، به‌ویژه وقتی در نظر داشته باشید که دسترسی به قیمت‌ها از چندین ارائه‌دهنده نقدینگی معمولاً به معنای قیمت‌گذاری بهتر به دلیل رقابت است.

معایب ترید با اسپرد متغیر چیست؟

اسپردهای متغیر برای اسکالپرها که یکی از بهترین استراتژی برای ترید روزانه در فارکس است ایده آل نیستند . اسپردهای متفاوت می‌توانند به سرعت هر سودی را که اسکالپر به دست می‌آورد از بین ببرند. و منجر به کال مارجین شدن این تریدر ها شود.

اسپردهای متغیر به همان اندازه برای معامله گران فاندامنتال بد هستند. Spread ممکن است به حدی زیاد شود که چیزی که سودآور به نظر می رسد می تواند در یک چشم به هم زدن تبدیل به یک ضرر بزرگ شود.

Spread های ثابت در مقابل متغیر: کدام بهتر است؟

این سوال که بین ثابت و متغیر کدام گزینه بهتر است به نیاز معامله گر بستگی دارد. معامله گرانی وجود دارند که ممکن است ثابت را بهتر از استفاده از کارگزاران دارای Spread متغیر پیدا کنند. برعکس ممکن است برای معامله گران دیگر نیز صادق باشد.

به طور کلی، معامله‌گرانی که حساب‌های کوچک‌تری دارند و کمتر معامله می‌کنند، از قیمت‌گذاری ثابت سود می‌برند. و معامله‌گرانی که حساب‌های بزرگ‌تری دارند و در ساعات اوج بازار (زمانی که Spread ها کم‌ترین هستند) مرتباً معامله می‌کنند، از اسپردهای متغیر سود خواهند برد. معامله گرانی که خواهان اجرای سریع معامله هستند و باید از قیمت گذاری مجدد مجدد اجتناب کنند، می خواهند با نوع متغیر معامله کنند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها