۱۶ الگوی کندل استیک مهم که باید بدانید

۱۶ الگوی کندل استیک مهم که باید بدانید

الگوهای کندل استیک ابزاری ضروری در معاملات فارکس هستند که به معامله گران امکان می دهد روندهای بازار را شناسایی کنند، حرکات آتی قیمت را پیش بینی کنند و تصمیمات معاملاتی آگاهانه ای اتخاذ کنند. هر الگو توسط یک سری کندل تشکیل می شود که نشان دهنده یک دوره زمانی خاص است و قیمت های باز، بسته شدن، بالا و پایین یک جفت ارز را نشان می دهد.

با مطالعه این الگوها، معامله گران می توانند بینش ارزشمندی در مورد احساسات بازار به دست آورند و نقاط ورود و خروج بالقوه را شناسایی کنند. در این مقاله از پراپ ترید فاند ۱۶ الگوی کندل استیک در معاملات فارکس را به شما آموزش می دهیم که می توانید از آنها برای بهبود استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید.

کندل استیک چیست؟

یک نمودار و الگوی کندل استیک روشی برای نمایش اطلاعات مربوط به حرکت قیمت دارایی است. نمودارهای شمعی یکی از محبوب ترین مؤلفه های تحلیل تکنیکال است که معامله گران را قادر می سازد تا اطلاعات قیمت را به سرعت تفسیر کنند.

قبل از اینکه به معرفی پر استفاده ترین نمونه ها الگو کندل استیک بپردازیم باید با سه ویژگی هر نمودار شمعی یا همان کندل استیکی آشنا شویم:

بدنه که محدوده باز تا بسته را نشان می دهد

شادو یا سایه، که نشان دهنده بالاترین و پایین ترین قیمت در روز است

رنگ که جهت حرکت بازار را نشان می دهد – بدنه سبز (یا سفید) نشان دهنده افزایش قیمت است، در حالی که بدنه قرمز (یا سیاه) کاهش قیمت را نشان می دهد.

با گذشت زمان، کندل های منفرد الگوهایی را تشکیل می دهند که معامله گران می توانند از آنها برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت اصلی استفاده کنند. الگوهای کندل استیک زیادی وجود دارند که نشان‌دهنده یک فرصت در بازار هستند – برخی بینشی در مورد تعادل بین خرید و فروش ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر الگوهای ادامه یا عدم تصمیم‌گیری بازار را شناسایی می‌کنند.

قبل از شروع معامله، مهم است که با اصول اولیه الگو کندل استیک و اینکه چگونه آنها می توانند تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار دهند، آشنا شوید. در ادامه به معرفی ۱۶ الگو کندل استیک مهم می‌پردازیم.

شش الگو کندل استیک صعودی

الگوهای صعودی ممکن است پس از یک روند نزولی بازار شکل بگیرد و نشانه معکوس شدن حرکت قیمت باشد. آنها شاخصی برای معامله گران هستند که به باز کردن یک پوزیشن خرید برای سود بردن از هر مسیر صعودی فکر کنند.

الگو کندل چکش (hammer)

الگوی کندل استیک چکشی از بدنه ای کوتاه با شدو پایینی بلند تشکیل شده است و در پایین روند نزولی قرار دارد.

یک چکش نشان می‌دهد که اگرچه فشارهای فروش در طول روز وجود داشت، اما در نهایت فشار خرید قوی باعث افزایش قیمت شد. رنگ بدنه می تواند متفاوت باشد، اما چکش های سبز نشان دهنده بازار گاوی قوی تر از چکش های قرمز است.

الگو کندل چکش

الگو چکش معکوس (Inverse hammer)

یک الگوی کندل استیک صعودی مشابه، چکش معکوس است. تنها تفاوت این است که سایه بالایی بلند و پایینی کوتاه است.

این نشان دهنده فشار خرید و به دنبال آن فشار فروش است که به اندازه کافی قوی نبود تا قیمت بازار را پایین بیاورد. چکش معکوس نشان می دهد که خریداران به زودی کنترل بازار را در دست خواهند داشت.

الگو ۲

 

اینگالف صعودی (Bullish engulfing)

الگوی اینگالف صعودی از دو کندل استیک تشکیل شده است. کندل اول یک بدنه قرمز کوتاه است که به طور کامل توسط یک کندل سبز بزرگتر فرو می رود.

اگرچه روز دوم کمتر از روز اول باز می‌شود، اما بازار صعودی قیمت را بالا می‌برد و به یک برد آشکار برای خریداران ختم می‌شود.

اینگالف صعودی

خط نفوذی یا پیرسینگ (Piercing line)

الگوی کندل استیک خط نفوذی نیز یک الگوی دو کندلی است که از یک شمع قرمز بلند و به دنبال آن یک شمع سبز بلند تشکیل شده است.

معمولاً بین قیمت بسته شدن اولین کندل و باز شدن کندل سبز فاصله قابل توجهی وجود دارد. این نشان دهنده فشار خرید قوی است، زیرا قیمت به بالا یا بالاتر از قیمت متوسط ​​روز قبل فشار آورده است.

۴

الگو کندل استیک ستاره صبحگاهی ( Morning star)

این پترن نشانه امیدواری در روند نزولی تیره بازار است. این یک الگوی سه کتدل استیکی است: یک شمع کوتاه بدنه بین قرمز بلند و سبز بلند. به‌طور سنتی، «ستاره» با بدنه‌های بلندتر همپوشانی ندارد، زیرا بازار هم در حالت باز و هم بسته فاصله دارد.

این نشان می دهد که فشار فروش روز اول کاهش یافته است و بازار صعودی در افق است.

الگو کندل استیک ستاره صبحگاهی

سه سرباز سفید (Three white soldiers)

الگوی سه سرباز سفید طی سه روز رخ می دهد. این الگوی کندل استیک شامل شمع های متوالی بلند سبز (یا سفید) با شادو های کوچک است که به تدریج بالاتر از روز قبل باز و بسته می شوند. این یک سیگنال صعودی بسیار قوی است که پس از یک روند نزولی رخ می دهد و نشان دهنده افزایش مداوم فشار خرید است.

الگو شمعی

شش الگوی شمعدانی نزولی

الگوهای کندل استیک نزولی معمولاً پس از یک روند صعودی شکل می گیرند و نقطه مقاومت را نشان می دهند. بدبینی شدید نسبت به قیمت بازار اغلب باعث می شود معامله گران پوزیشن های خرید خود را ببندند و برای استفاده از افت قیمت، پوزیشن فروش باز کنند.

مرد دار آویز (Hanging man)

مرد دار آویز معادل نزولی الگوی کندل استیک چکش است. شکل یکسانی دارد اما در انتهای یک روند صعودی شکل می گیرد. این نشان می دهد که فروش قابل توجهی در طول روز وجود داشته، اما خریداران توانستند قیمت را دوباره بالا ببرند که اغلب به عنوان نشانه ای از دست دادن کنترل بازار توسط گاوها در نظر گرفته می شود.

hanging-man

 ستاره دنباله دار (Shooting star)

ستاره دنباله دار به شکل چکش معکوس است، اما در یک روند صعودی شکل گرفته است: دارای بدنه پایینی کوچک و یک سایه بالایی بلند است.

معمولاً، بازار در هنگام باز شدن شکاف کمی بالاتر می‌رود و قبل از بسته شدن با قیمتی درست بالاتر از قیمت باز – مانند سقوط ستاره به زمین، به بالاترین حد خود در روز صعود می‌کند.

 ستاره دنباله دار

اینگالف نرولی (Bearish engulfing)

یک الگوی اینگالف نرولی در پایان یک روند صعودی رخ می دهد. شمع اول دارای بدنه سبز کوچکی است که توسط یک شمع قرمز بلند بعدی آن را فرا گرفته است.

این نشان دهنده اوج یا کاهش سرعت حرکت قیمت است و نشانه رکود قریب الوقوع بازار است. هرچه کندل دوم پایین‌تر رود، روند احتمالاً مهم‌تر خواهد بود.

الگو نزولی

ستاره شامگاهی (Evening star)

ستاره شامگاهی یک الگوی سه کندلی است که معادل ستاره صبحگاهی صعودی است. این پترن از یک کندل کوتاه تشکیل شده است که بین یک کندل سبز بلند و قرمز بزرگ قرار گرفته است. این نشان دهنده معکوس شدن یک روند صعودی است، و به ویژه زمانی قوی است که کندل سوم دستاوردهای اولین کندل را پاک کند.

evening-star

سه کلاغ سیاه (Three black crows)

الگوی کندل استیک سه کلاغ سیاه متشکل از سه شمع قرمز بلند متوالی با شادو های کوتاه یا غیر موجود است. هر سشن با قیمتی مشابه روز قبل باز می شود، اما فشارهای فروش، قیمت را با هر بسته شدن کاهش و کاهش می دهد. معامله گران این الگو را به عنوان شروع یک روند نزولی تفسیر می کنند، زیرا فروشندگان طی سه روز معاملاتی متوالی از خریداران پیشی گرفته اند.

three-black-crows

پوشش ابر سیاه (Dark cloud cover)

این الگوی کندل استیک نشان دهنده یک معکوس نزولی است – ابر سیاهی نسبت به خوش بینی روز قبل،‌ که شامل دو کندل است: یکی قرمز که بالای بدنه سبز رنگ قبلی باز می شود و در زیر نقطه وسط آن بسته می شود.

این پترن نشان می‌دهد که خرس‌ها جلسه را تصاحب کرده‌اند و قیمت را به شدت پایین می‌آورند. اگر سایه های شمع ها کوتاه باشند، نشان می دهد که روند نزولی بسیار تعیین کننده بوده است.

شماره ۱۰

چهار الگو کندل استیک ادامه دهنده

اگر الگوی کندل استیک نشان دهنده تغییر جهت بازار نباشد، همان چیزی است که به عنوان الگوی ادامه دهنده شناخته می شود. این الگوها می تواند به معامله گران کمک کند تا دوره استراحت در بازار را شناسایی کنند، زمانی که بلاتکلیفی بازار یا حرکت خنثی قیمت وجود دارد.

دوجی (Doji)

زمانی که باز و بسته شدن بازار تقریباً در یک نقطه قیمت است، کندل شبیه علامت ضربدر یا بعلاوه است – معامله گران باید به دنبال بدنه ای کوتاه تا ناموجود با شادو هایی با طول های مختلف باشند.

این الگوی دوجی کشمکش بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد که منجر به هیچ سود خالصی برای هیچ یک از طرفین نمی‌شود. یک دوجی به تنهایی سیگنال خنثی است، اما می توان آن را در الگوهای معکوس مانند ستاره صبح صعودی و ستاره عصر نزولی یافت.

دوجی

فرفره (Spinning top)

الگو کندل استیک فرفره دارای بدنه ای کوتاه است که در مرکز بین سایه هایی با طول مساوی قرار دارد. این الگو نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است و در نتیجه تغییر معنی‌داری در قیمت ایجاد نمی‌شود: گاوها قیمت را بالاتر فرستادند، در حالی که خرس‌ها دوباره آن را پایین آوردند. فرفره های نخ ریسی اغلب به عنوان دوره تثبیت یا استراحت پس از یک روند صعودی یا نزولی قابل توجه تفسیر می شوند.

فرفره به خودی خود یک سیگنال نسبتاً خوش خیم است، اما می توان آنها را به عنوان نشانه ای از چیزهای آینده تفسیر کرد زیرا نشان می دهد که فشار فعلی بازار در حال از دست دادن کنترل است.

کندل فرفره

الگو سه گانه نزولی (Falling three methods)

این الگوها برای پیش بینی ادامه روند فعلی، خواه نزولی یا صعودی، استفاده می شود،‌که از یک بدنه قرمز بلند تشکیل شده است، به دنبال آن سه بدنه کوچک سبز رنگ، و یک بدن قرمز دیگر – کندل های سبز همه در محدوده بدنه های نزولی قرار دارند. به معامله گران نشان می دهد که گاوها قدرت کافی برای معکوس کردن روند را ندارند.

شماره ۱۵

الگو سه گانه صعودی (rising three methods)

عکس این موضوع در مورد الگوی کندل استیک سه گانه صعودی صادق است. این الگو شامل سه رنگ قرمز کوتاه است که در محدوده دو سبز بلند قرار گرفته اند. این الگو به معامله گران نشان می دهد که با وجود برخی فشارهای فروش، خریداران کنترل بازار را حفظ می کنند.

rising-three-methods

3.3 3 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها