میم کوین چیست؟ معروف ترین Meme Coinها در بازار کریپتو

میم کوین چیست؟ معروف ترین Meme Coinها در بازار کریپتو

در چشم‌انداز دائماً در حال تحول بازار ارز دیجیتال، یک روند عجیب و جذاب پدید آمده است،  ظهور میم کوین‌ها. این دارایی‌های دیجیتال، که اغلب با برندسازی طنزآمیز و ماهیت جامعه محورشان مشخص می‌شود، در سال‌های اخیر توجه و محبوبیت قابل توجهی به دست آورده‌اند. این مقاله از پراپ ترید فاند به دنیای میم کوین ها می پردازد و منشأ، ویژگی ها و بازیگران برجسته این گوشه منحصر به فرد بازار کریپتو را بررسی می کند.

میم کوین چیست؟

میم کوین ها که مخفف کلمه Memetic coins است، زیرمجموعه ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش و محبوبیت خود را از میم های اینترنتی و محتوای ویروسی به دست می آورند. برخلاف ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت کوین و اتریوم که عمدتاً توسط فناوری، موارد استفاده و نوآوری های بلاک چین هدایت می شوند، این کوین ها عمدتاً توسط جوامع آنلاین، روندهای رسانه های اجتماعی و قدرت فرهنگ اینترنتی هدایت می شوند.

“Meme coin” اصطلاحی است که برای اشاره به ارزهای دیجیتال به نام شخصیت ها، افراد، حیوانات، آثار هنری یا هر چیز دیگری که بتوان از آن تقلید کرد استفاده می شود. اکثر آنها توسط معامله گران و دنبال کنندگان آنلاین مشتاق پشتیبانی می شوند و عموماً سرگرم کننده در نظر گرفته شده اند. در حالی که میم کوین ها ممکن است برای برخی سرگرم کننده باشند، اما سرمایه گذاری های بسیار پرخطری نیز هستند و ممکن است ارزش ذاتی کمی داشته باشند یا اصلاً ارزش نداشته باشند.

Dogecoin، Shiba Inu و سایر ارزهایی که ممکن است سرگرمی بیشتری نسبت به قابلیت استفاده ارائه دهند، در این دسته قرار می گیرند. هنگام خرید یا معامله سکه های میم، درک ریسک ها برای جلوگیری از نوسانات و ضررهای غیرمنتظره بسیار مهم است.

درک میم کوین ها

میم کوین‌ها یک دسته از ارزهای دیجیتال هستند که به‌طور ساده به عنوان داشتن یک جامعه آنلاین پرشور که از رشد این ارز حمایت می‌کند، تعریف می‌شود. آنها گاهی اوقات با شخصیت های متحرک یا تصاویر میم حیوانات شناسایی می شوند. برخی از شناخته شده ترین نمونه های میم کوین عبارتند از Dogecoin و Shiba Inu. این دسته به ارزهای کمتر شناخته شده مانند Bonk، Pepe، Floki، Memecoin، Baby Doge ، و Dogelon Mars از نظر ثبات و شناس بودن ارجحیت دارند .

درک میم کوین ها

همانند سایر ارزهای دیجیتال، میم کوین‌ها بر فناوری بلاک چین تکیه دارند ، نوعی پایگاه داده توزیع شده که برای ردیابی دارایی‌های مجازی، از جمله ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیر مثلی (NFT) استفاده می‌شود .

بر خلاف اتریوم و سایر ارزهای کاربردی که به ویژگی‌های بلاک‌چین خاصی گره خورده‌اند، اکثر میم‌کوین‌ها صرفاً ابزار معاملاتی هستند . ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین ، اتریوم، یو اس دی کوین، XRP، Cardano، Solana، Polygon و Polkadot به طور کلی سکه های میم محسوب نمی شوند.

سودمندی چیزی است که میم کوین ها اغلب ندارند. به عنوان مثال، اتر برای پرداخت اعتبار به تایید تراکنش ها در بلاک چین اتریوم استفاده می شود. سکه‌های میم اغلب از بلاک‌چین‌های دیگری استفاده می‌کنند، برای نمونه یکی از محبوب‌ترین میم‌کوین‌ها، Shiba Inu، یک توکن ERC-20 است که روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود.2

ریسک و نوسان سکه های میم

CoinMarketCap تجمیع کننده ارزهای دیجیتال بیش از 1300 ارز را در بخش Meme Coin خود فهرست می کند. با این حال، حدود 9 صفحه از این سکه ها به طور فعال معامله نمی شوند و عملاً بی ارزش هستند. Dogecoin، Shiba Inu، Bonk، Pepe و حدود 50 ارز دیگر تنها ارزهای موجود در دسته میم هستند که بیش از 1 میلیون دلار حجم معاملات روزانه دارند. همه ی میم کوین ها به طور کلی دارایی های پرخطر و فرار در نظر گرفته می شوند که امکان دستکاری هایی از قبیل کلاهبرداری پامپ و دامپ در آن ها بسیار بیشتر خواهد بود.

مزایا و معایب میم کوین ها

در ادامه به بررسی مزایا و نکات مثبت در مورد میم کوین ها به همراه نکات منفی که دارد خواهیم پرداخت.

مزایا

  • نوع دارایی سرگرم کننده برای استفاده و یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین هستند
  • امکان کسب سود در صورت افزایش ارزش میم کوین ها وجود دارد.

معایب

  • ریسک و نوسان بالا
  • امکان زیاد طرح های پامپ و دامپ. (در صورتیکه با این کلاهبرداری و دستکاری در بازار کریپتو آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مربوطه به آن را که در سایت موجود است مطالعه نمایید.)
  • ممکن است برای برخی از کاربران از نظر فناوری پیچیده باشد.

چگونه می توانید سکه های میم را بخرید؟

می‌توانید با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال، سکه‌های میم بخرید و در کیف پول تراست والت یا هر والت کریپتو که دارید  ذخیره نمایید. صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مانند Coinbase، Gemini، Binance، FTX و Kraken به شما امکان می‌دهند مستقیماً با سایر کاربران از طریق بازارهای آنلاین آنها خرید و فروش کنید. صرافی های غیرمتمرکز مانند PancakeSwap به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارند که به شما امکان می دهد تگهداری ارز را در خارج از صرافی حفظ کنید.

آیا می توانید میم کوین بسازید؟

سوال جالبی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که، آیا من هم می توانم یک میم کوین بسازم؟ جواب در اصل بله است. هر کسی که دانش فنی لازم را داشته باشد به راحتی می تواند یک ارز دیجیتال ایجاد کند. با این حال، تبدیل یک کوین یا توکن به یک میم کوین محبوب پیچیده است و تنها چند ده بار با موفقیت به دست آمده است.

محبوب ترین میم کوین ها کدامند؟

با توجه به CoinMarketCap، پنج میم کوین برتر از نظر ارزش بازار عبارتند از Dogecoin، Shiba Inu، Bonk، Pepe و Floki. اما در ادامه قصد داریم معروف ترین این کوین ها را معرفی نماییم که احتمالا نام بسیاری از آن ها به گوش تان خورده است.

دوج کوین (DOGE)

به عنوان پیشگام میم کوین ها، Dogecoin یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین ها در بازار است. Dogecoin که در ابتدا در سال 2013 ایجاد شد، به دلیل لوگوی دوستانه Shiba Inu و جامعه آنلاین فعال آن، مورد توجه قرار گرفت. با وجود فقدان پیشرفت‌های فن‌آوری قابل توجه، Dogecoin به یک پدیده فرهنگی و نماد جنبش میم کوین تبدیل شده است.

دوج کوین (DOGE)

میم کوین شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو با الهام از دوج کوین، یکی دیگر از سکه های میم است که در سال 2021 به سرعت محبوبیت یافت. سگ شیبا اینو را به عنوان طلسم خود نشان می دهد و اغلب به عنوان “قاتل دوج کوین” از آن یاد می شود. Shiba Inu به دلیل طراحی منحصر به فرد خود و ایجاد صرافی غیرمتمرکز خود، ShibaSwap، مورد توجه قرار گرفت.

SafeMoon

SafeMoon یک میم کوین نسبتاً جدید است که در سال 2021 محبوبیت پیدا کرد. ساختار توکنومیک منحصر به فردی را با تمرکز بر پاداش دادن به دارندگان بلندمدت از طریق مکانیزم کارمزد تراکنش معرفی کرد. توکنومیک SafeMoon شامل توزیع مجدد کارمزدها به دارندگان موجود، مکانیسم سوخت و استخر نقدینگی است.

DogeFather (ELON)

DogeFather (ELON) با استفاده از محبوبیت و نفوذ مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، یک میم کوین است که هدف آن سرمایه گذاری از «اثر الون» است. با توجه به اینکه توییت‌ها و تأییدیه‌های ماسک تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد، DogeFather به دنبال ایجاد جامعه‌ای پیرامون اشتیاق مشترک برای ایلان ماسک و مشارکت او در فضای کریپتو است.

میم کوین بیبی دوج (BabyDoge):

با سرمایه گذاری بر موفقیت Dogecoin، Baby Doge Coin به عنوان یک اسپین آف با تمرکز بر امور خیریه ظاهر شد. Baby Doge Coin دارای یک مدل توکنومیک کاهش تورم است که بخشی از هر تراکنش به یک کیف پول خیریه اختصاص دارد. این کوین از طریق کمپین های بازاریابی جامعه محور و ابتکارات بشردوستانه مورد توجه قرار گرفت.

خلاصه

میم کوین ها جنبه ای جذاب و غیر متعارف از چشم انداز ارزهای دیجیتال را نشان می دهند، جایی که فرهنگ اینترنت و امور مالی تلاقی می کنند. در حالی که با شوخ طبعی، ویروسی بودن و ماهیت جامعه محور آنها مشخص می شود، این کوین ها نیز با چالش ها و عدم قطعیت های قابل توجهی روبرو هستند. همانطور که بازار کریپتو به تکامل خود ادامه می دهد، سرنوشت آن ها نیز توسط عواملی مانند تحولات نظارتی، پویایی جامعه و توانایی آنها برای انطباق و نوآوری شکل خواهد گرفت.

میم کوین ها چه یک پدیده خاص باقی بمانند و چه به بخش تثبیت شده تری از اکوسیستم کریپتو تبدیل شوند، به طور غیرقابل انکاری اثر خود را در دنیای همیشه در حال گسترش دارایی های دیجیتال به جا گذاشته اند. طبیعت جامعه محور، در سال های اخیر مورد توجه و محبوبیت قابل توجهی قرار گرفته است. این مقاله آموزش فارکس به دنیای میم کوین ها پرداختیم و انواع شناس و معروف آن ها را یررسی نمودیم.

در انتها باید بدانید که این کوین ها یک دارایی دیجیتال جالب اما با خطرات زیادی همراه هستند. برای اکثر سرمایه گذاران، بهتر است از سرمایه گذاری بیش از حدی که می توانید از دست بدهید اجتناب کنند. بنابراین، وقتی صحبت از سکه‌های میم پرخطر به میان می‌آید، بهتر است با احتیاط پیش بروید و تحقیقات خود را انجام دهید.

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها