کارنامه معاملاتی چیست؟ آموزش بررسی استیتمنت معاملاتی

کارنامه معاملاتی چیست؟ آموزش بررسی استیتمنت معاملاتی

ترید فارکس به چیزی بیش از انجام معاملات سودآور نیاز دارد. این امر مستلزم درک جامعی از عملکرد معاملاتی فرد است، که در یک کارنامه معاملاتی ابزاری حیاتی که حساب مفصلی از فعالیت مالی یک معامله گر شامل سود، زیان و معیارهای مختلف عملکرد ارائه می دهد، ثبت می گردد. استیتمنت معاملاتی به عنوان قطب نما عمل می کند، معامله گران را در ارزیابی اثربخشی استراتژی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، و تصمیم گیری مبتنی بر داده برای اصلاح رویکرد خود راهنمایی می کند. در این مقاله از سایت پراپ ترید فاند، به مفهوم این کارنامه در معاملات در فارکس پرداخته، اجزای آن را بیان می‌کنیم، معیارهای کلیدی را تفسیر می‌کنیم، و بینش‌هایی در مورد چگونگی ایجاد و سپس تفسیر و استفاده از این منبع ارزشمند برای بهینه‌سازی عملکرد معاملاتی ارائه می‌کنیم.

کارنامه معاملاتی در فارکس چیست؟

کارنامه معاملاتی در فارکس گزارشی است که عملکرد معامله گر را در یک دوره خاص نشان می دهد،‌ که شامل تمام معاملات انجام شده توسط تریدر، قیمت های ورود و خروج، سود یا زیان، و اندازه پوزیشن است. استیتمنت معاملاتی را می توان به صورت دستی یا خودکار با استفاده از نرم افزارهای تخصصی تولید کرد.

استیتمنت معاملاتی یک نمای کلی از فعالیت معاملاتی معامله گر شامل تعداد معاملات انجام شده، میانگین سود یا زیان هر معامله و کل سود یا زیان در طول دوره ارائه می دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد مدیریت ریسک معامله گر، مانند حداکثر برداشت و نسبت ریسک به ریوارد ارائه می دهد. دقت نمایید برای مقایسه و درک تفاوت این کارنامه و ژورنال معاملاتی، مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

این کارنامه معاملاتی ابزار مهمی برای معامله گران است تا عملکرد خود را ارزیابی کرده و استراتژی معاملاتی خود را بهبود بخشند. معامله گران با تجزیه و تحلیل آن می توانند مواردی را که در آن سود و جایی که ضرر می کنند شناسایی کنند. آنها همچنین می توانند تعیین کنند که کدام معاملات خوب کار کرده  و کدام یک باید اصلاح یا حذف شوند.در واقع یکی از نکاتی که باعث تفاوت در درآمد فارکس در بین تریدرهای مختلف می گردد، همین بررسی ها و داشتن کارنامه است.

نحوه بدست آوردن استیتمنت معاملاتی

برای بدست آوردن کارنامه معاملاتی خود میتوانید از نرم افزارها و پلتفرم های HTML یا XLSX (Excel) ، MetaTrader5 (MT5) و  MetaTrader4 (MT4) استفاده کنید. در ادامه به نحوه دستیابی به این گزارش در دو پلتفرم معاملاتی پر کاربرد متاتریدر۴ و ۵ می‌پردازیم.

 متاتریدر۴

  • مرحله اول: روی تب “Account History” کلیک کنید و سپس روی Terminal راست کلیک کنید.
کارنامه معاملاتی
  • مرحله دوم: دوره زمانی را که برای ایجاد گزارش . کارنامه معاملاتی خود مد نظر داری در منوی context انتخاب کنید.
مرحله ۲
  • مرحله سوم: مطمئن شوید که گزارش نمایش داده شده مربوط به دوره زمانب  است و دوباره در ترمینال کلیک راست کنید.
کارنامه معاملاتی در متاتریدر ۴
  • مرحله چهارم: روی “ave as Report” یا “Save as Detailed Report” در منوی context کلیک کنید.
مرحله ۴
  • مرحله پنجم: یک مکان ذخیره برای گزارش انتخاب کنید، نام فایل را نوشته و روی «save» کلیک کنید.
مرحله ۵

 متاتریدر۵

  • مرحله اول: روی تب “History” کلیک کرده و در Toolbox راست کلیک کنید.
استیتمنت معاملاتی در متاتریدر ۵

مرحله دوم: دوره مد نظر را برای ایجاد گزارش در منوی Context انتخاب کنید.

مرحله ۷
  • مرحله سوم: مطمئن شوید که گزارش مربوط به دوره انتخابی شما بوده و سپس در Toolbox راست کلیک کنید.
مرحله ۸
  • مرحله چهارم: موس را روی “Report” در منوی context نگه دارید و فرمت فایل مورد نظر خود (HTML یا XLSX) را برای ذخیره گزارش انتخاب کنید.
مرحله ۸
  • مرحله پنجم: یک مکان ذخیره برای کارنامه معاملاتی انتخاب کرده، فایل را نامگذاری کنید و روی «Save» کلیک کنید.
بررسی استیتمنت معاملاتی

بررسی کارنامه معاملاتی

همانطور که در بالا هم گفته شد تجزیه و تحلیل یک کارنامه معاملاتی در فارکس فرآیندی حیاتی برای تریدرهایی است که به دنبال بهبود عملکرد معاملاتی خود هستند. حال که با روند بدست أوردن و تهیه این گزارش آشنا شدیم، در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل استیتمنت معاملاتی خود دنبال کنید.

عملکرد کلی را مرور و بررسی کنید

اولین گام در تجزیه و تحلیل کارنامه معاملاتی، بررسی عملکرد کلی است. به سود یا زیان کل در طول دوره و تعداد معاملات انجام شده نگاه کنید. تعیین کنید که آیا معامله گر سود کرده  یا زیان. آیا استراتژی معاملاتی وی فارغ از اینکه هر چه بوده، از جمله استراتژی فراکتال یا هرچه، موفقیت آمیز بوده است. همچنین تعداد معاملات برنده را در مقایسه با تعداد معاملات بازنده بررسی کنید. این اطلاعات می تواند بینشی کلی در مورد اثربخشی استراتژی معامله گر ارائه دهد و به شناسایی زمینه های بهبود کمک کند.

 مدیریت ریسک را در استیتمنت معاملاتی تجزیه و تحلیل کنید

مرحله بعدی تجزیه و تحلیل مدیریت ریسک معامله گر است. به حداکثر افت سرمایه یا همان ماکزیموم دراودان (maximum drawdown)، که بزرگترین ضرر معامله گر در طول دوره است، نگاه کنید. تعیین کنید که آیا معامله گر در روند تریدینگ خود ریسک زیادی می کند؟ و یا آیا از تکنیک های مدیریت ریسک مناسب مانند دستورات حد ضرر یا همان استاپ لاس برای پیشگری از کال مارجین استفاده می کند یا خیر.

حجم معامله و اندازه پوزیشن را بررسی کنید

گام دیگر از آنالیز یک استیتمنت معاملاتی در فارکس بررسی حجم معامله یا اندازه پوزیشن است. تعیین کنید که آیا معامله‌گر از حجم معامله مناسب استفاده می‌کند یا خیر؟ آیا او اندازه پوزیشن را بر اساس شرایط بازار تنظیم می‌کنند یا خیر؟ حجم معامله یک جنبه مهم مدیریت ریسک است و تریدرها باید اطمینان حاصل کنند که از اندازه پوزیشنی مناسب برای به حداقل رساندن ریسک خود استفاده می کنند.

 معاملات برنده و بازنده را تجزیه و تحلیل کنید

مورد بعدی تجزیه و تحلیل معاملات برنده و بازنده است. در واقع در بررسی یک استیتمنت معاملاتی تعیین کنید که کدام معاملات موفق بوده و کدام یک موفق نبودند. به قیمت های ورودی و خروجی، سود یا زیان وحجم معامله نگاه کنید. تعیین کنید که آیا معامله‌گر از یک استراتژی ثابت پیروی می‌کند؟ آیا خیلی زودتر از موعد سود برده یا اجازه می‌دهد زیان‌ و ضررها خیلی طولانی شود. این اطلاعات می تواند به شناسایی زمینه های بهبود در استراتژی معامله گر کمک کند.

 الگوها و روندها را شناسایی کنید

مرحله آخر شناسایی الگوها و روندها است. به دنبال الگوهایی در معاملات برنده و بازنده باشید و تعیین کنید که آیا معامله گر اشتباهات مداومی انجام می دهد یا خیر. به عملکرد وی در طول زمان نگاه کنید و مشخص کنید که آیا روندی در عملکرد تریدر وجود دارد؟ این اطلاعات می تواند بینش های ارزشمندی در مورد اثربخشی استراتژی معامله گر ارائه دهده.

خلاصه کارنامه معاملاتی

کارنامه معاملاتی رکوردی است از تمام معاملات انجام شده توسط یک معامله گر در یک دوره خاص که تجزیه و تحلیل آن بخش مهمی از ارزیابی عملکرد یک معامله گر و بهبود استراتژی معاملاتی وی است. معامله گران با بررسی عملکرد کلی، تجزیه و تحلیل مدیریت ریسک، بررسی حجم معامله و اندازه پوزیشن، تجزیه و تحلیل معاملات برنده و بازنده، و شناسایی الگوها و روندها، می توانند بینش ارزشمندی در مورد عملکرد خود به دست آورند و استراتژی خود را بهبود بخشند.

برای معامله گران ضروری است که به طور منظم استیتمنت معاملاتی خود را بررسی کرده و عملکرد خود را برای شناسایی زمینه های بهبود تجزیه و تحلیل کنند. آنها باید بر روی ایجاد استراتژی و تکنیک های مدیریت ریسک تمرکز کرده تا ریسک خود را به حداقل و سود را به حداکثر برسانند.

علاوه بر این، تریدرها می‌توانند از نرم‌افزارهای تخصصی برای تولید خودکار این کارنامه معاملاتی و تجزیه و تحلیل عملکرد خود استفاده نمایند، که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و ارائه بینش دقیق‌تری در مورد عملکرد آنها شود.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها