ترید در فارکس چیست؟ راهنمای مقدماتی از 0 برای معامله گری در Forex

ترید در فارکس چیست؟ آموزش مقدماتی معامله گری در فارکس

[lwptoc]

در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ترید در فارکس چیست و معامله گری در این بازار را برای شما معرفی کنیم. بازار بزرگ معاملات ارز خارجی که معمولاً به آن فارکس نیز می گویند، بازاری جهانی برای مبادله ارزهای کشورهای مختلف است. فارکس بزرگترین بازار در جهان است و معاملاتی که در آن انجام می شود بر همه چیز تاثیر می گذارد، از قیمت پوشاک وارداتی از چین گرفته تا مبلغی که برای یک غذا در هنگام تعطیلات در ترکیه می پردازید. برای آشنایی بیشتر حتما مطلب ترید چیست را مطالعه فرمایید.

ترید در فارکس چیست؟

در ساده‌ ترین حالت، ترید در فارکس مشابه معاملات صرافی‌ هایی است که ممکن است هنگام سفر به خارج از کشور انجام دهید: یک معامله‌گر ارزی را می‌خرد و دیگری را می‌ فروشد، و نرخ ارز دائما بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است. ارزها در بازار ارز مبادله می شوند، یک بازار جهانی که از دوشنبه تا جمعه 24 ساعته باز است. همه ترید های فارکس در خارج از بورس (OTC) انجام می شود، به این معنی که هیچ صرافی فیزیکی وجود ندارد (آنچنان که برای سهام وجود دارد) و یک شبکه جهانی از بانک ها و سایر موسسات مالی بر بازار نظارت دارند (به جای یک بورس مرکزی، مانند بورس نیویورک شبکه های مختلفی از بانک های بزرگ و بازار جهانی بر این بازار نظارت میکنند).

اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های تجاری در بازار فارکس بین معامله گران نهادی، مانند افرادی که برای بانک ها، مدیران صندوق ها و شرکت های چند ملیتی کار می کنند، رخ می دهد. این معامله گران لزوما قصد ندارند خودشان ارزها را تصاحب کنند. آنها ممکن است صرفاً در مورد نوسانات آتی نرخ ارز گمانه زنی کنند یا معاملات ارزشمند دیگری را به واسطه پیش بینی و کنترل نرخ ارز به سرانجام برسانند.

یک معامله گر، حتی معامله گران پراپ تریدینگ برای ترید در فارکس ممکن است دلار آمریکا را بخرد (و یورو را بفروشد)، برای مثال، اگر معتقد باشد ارزش دلار تقویت می شود و بنابراین می تواند در آینده یورو بیشتری بخرد این کار را انجام میدهد که البته در ابعاد کلان برای نهاد های مالی بزرگ بسیار پیچیده تر است. در همین حال، یک شرکت آمریکایی با فعالیت های اروپایی می تواند در صورت تقویت یورو از بازار فارکس به عنوان عامل تقویتی برای افزایش سود حاصل شده استفاده کند، به این معنی که ارزش درآمد ثابت کسب شده در آنجا نسبت به دلار آمریکا افزایش می یابد.

نحوه ترید ارزها در بازار فارکس

برای آشنایی با ترید در فارکس در ابتدا باید بدانید به همه ارزها یک کد سه حرفی بسیار شبیه به نماد سهام اختصاص داده می شود. در حالی که بیش از 170 ارز در سراسر جهان وجود دارد، دلار آمریکا در اکثر معاملات فارکس دخیل است، بنابراین دانستن کد آن بسیار مفید است: USD. دومین ارز محبوب در بازار فارکس، یورو است، ارزی که در 19 کشور اتحادیه اروپا پذیرفته شده است: EUR.

نحوه ترید در فارکس

سایر ارزهای اصلی، به ترتیب محبوبیت ترید در فارکس، عبارتند از: ین ژاپن (JPY)، پوند بریتانیا (GBP)، دلار استرالیا (AUD)، دلار کانادا (CAD)، فرانک سوئیس (CHF) و دلار نیوزلند. (NZD). تمام انواع ترید در فارکس به صورت ترکیبی از دو ارز در حال مبادله بیان می شود. هفت جفت ارز زیر، که به عنوان اصلی ترین ها شناخته می شوند، حدود 75٪ از معاملات در بازار فارکس را تشکیل می دهند:

  • EUR/USD
  • USD/JPY
  • GBP/USD
  • AUD/USD
  • USD/CAD
  • USD/CHF
  • NZD/USD

نحوه قیمت گذاری ها برای ترید در فارکس

هر جفت ارز نشان دهنده نرخ فعلی مبادله دو ارز است. در اینجا نحوه تفسیر این اطلاعات با استفاده از جفت ارز EUR/USD (یا نرخ مبادله یورو به دلار) به عنوان مثال آمده است:

  • واحد پول سمت چپ (یورو) ارز پایه است.
  • واحد پول سمت راست (دلار آمریکا) ارز مظنه است.

نرخ مبادله نشان دهنده این است که چه مقدار از ارز مظنه برای خرید 1 واحد از ارز پایه مورد نیاز است. در نتیجه، ارز پایه همیشه به صورت 1 واحد بیان می شود در حالی که ارز مظنه بر اساس بازار فعلی و میزان مورد نیاز برای خرید 1 واحد از ارز پایه متفاوت است. اگر نرخ مبادله EUR/USD 1.2 باشد، به این معنی است که 1 یورو 1.20 دلار می ارز و به فروش میرسد (یا به عبارت دیگر، خرید 1 یورو 1.20 دلار هزینه خواهد داشت).
وقتی نرخ مبادله افزایش می‌یابد، به این معنی است که ارزش ارز پایه نسبت به ارز مظنه افزایش یافته است (زیرا 1 یورو، دلار آمریکای بیشتری در یک ترید در فارکس خریداری می شود) و برعکس، اگر نرخ مبادله کاهش یابد، به این معنی است که ارزش ارز پایه کاهش یافته است.

یک نکته مهم: جفت ارزها معمولاً ابتدا با ارز پایه و در مرحله دوم با ارز مظنه ارائه می شوند، اگرچه یک قرارداد تاریخی برای نحوه بیان برخی از جفت ارزها وجود دارد. به عنوان مثال، تبدیل USD به EUR به عنوان EUR/USD در همه بانک ها و بروکر ها ذکر شده است، اما به صورت USD/EUR معامله نمیشود که صرفا یک قرداد کلی است.

سه راه برای ترید فارکس

بیشتر معاملات فارکس با هدف مبادله ارز (همانطور که ممکن است در یک صرافی در حین سفر انجام دهید) انجام نمی شود، بلکه برای حدس و گمان در مورد تغییرات قیمت در آینده، دقیقا مانند معاملات سهام و به هدف کسب سود انجام می شود. مشابه معامله گران سهام، تریدر یا معامله گر فارکس تلاش می کند ارزهایی را خریداری کند که فکر می کند ارزش آنها نسبت به سایر ارزها افزایش می یابد یا از شر ارزهایی که پیش بینی می کنند قدرت خرید آنها کاهش می یابد خلاص شود.

سه روش مختلف برای ترید در فارکس وجود دارد که معامله گران با اهداف متفاوت را در خود جای می دهد:

  1. بازار نقدی یا spot market: این بازار اصلی فارکس است که در آن جفت ارزها مبادله می شوند و نرخ های مبادله در زمان واقعی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.
  2. بازار فروارد یا forward market: معامله‌گران فارکس می‌توانند به جای انجام یک معامله در حال حاضر، یک قرارداد الزام آور (خصوصی) با معامله‌گر دیگری منعقد کنند و نرخ ارز را برای مقدار ارز توافق شده در تاریخ آینده از هم اکنون فیکس کنند.
  3. بازار آتی یا futures market: به طور مشابه، معامله گران می توانند یک قرارداد استاندارد را برای خرید یا فروش مقدار از پیش تعیین شده ارز با نرخ مبادله ای خاص در تاریخی در آینده انتخاب کنند. این کار در صرافی انجام می شود تا به صورت شخصی، مانند بازار فوروارد.

بازارهای فروارد و فیوچرز عمدتاً توسط معامله گران برای ترید در فارکس استفاده می شود که می خواهند در برابر تغییرات قیمت آتی در یک ارز با تخمین نرخ آینده سود کنند یا هج کنند. نرخ ارز در این بازارها بر اساس آنچه در بازار نقدی اتفاق می افتد است، که بزرگترین بازار فارکس است و اکثر معاملات فارکس در آن انجام می شود.

چه چیزی بازار فارکس را به حرکت در می آورد؟

مانند هر بازار دیگری، قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران تعیین می شود. با این حال، نیروهای کلان دیگری نیز در این بازار نقش دارند. تقاضا برای ارزهای خاص نیز می تواند تحت تأثیر نرخ بهره، سیاست بانک مرکزی، سرعت رشد اقتصادی و محیط سیاسی در کشور مورد نظر قرار گیرد.

بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته باز است، که به معامله گران این بازار این فرصت را می دهد تا به اخباری که ممکن است تا مدت ها بعد بر بازار سهام تأثیر نگذارد واکنش نشان دهند. از آنجایی که بیشتر معاملات ارز بر روی سود آوری با پیش بینی دقیق یا پوشش ریسک (هج) متمرکز است، برای معامله گران مهم است که از محرک هایی که می تواند باعث افزایش شدید ارزها شود، آگاه باشند.

خطرات ترید در فارکس

از آنجایی که ترید در فارکس نیاز به اهرم دارد و معامله گران از مارجین استفاده می کنند، خطرات بیشتری برای معاملات فارکس نسبت به سایر انواع دارایی ها وجود دارد. قیمت ارز به طور مداوم در نوسان است، اما این حرکت ها در مقادیر بسیار کم است، به این معنی که معامله گران باید معاملات بزرگ (با استفاده از اهرم) را برای کسب درآمد از طریق ترید در فارکس انجام دهند.

این لوریج ها در صورتی که یک معامله گر یک ترید برنده داشته باشد عالی است زیرا می تواند سود را به خوبی افزایش دهد. با این حال، می‌تواند در صورت ضرر میتواند زیان‌ ها را حتی از مبلغ اولیه وام گرفته شده نیز بیشتر کند. علاوه بر این، اگر ارزش یک ارز بیش از حد کاهش یابد، تریدر هایی که از لوریج های بالا استفاده میکنند خود را در معرض کال مارجین شدن قرار می دهند، که ممکن است آنها را مجبور کند اوراق بهادار خریداری شده خود را با وجوه قرض گرفته شده با ضرر بفروشند. خارج از زیان‌های احتمالی، هزینه‌های مبادله یا اسپرد نیز می‌تواند افزایش یابد و احتمالاً به تریدهای ضرر ده تبدیل شود.

علاوه بر همه اینها، باید به خاطر داشته باشید که کسانی که با ارزهای خارجی معامله می کنند ماهی های کوچکی هستند که در حوضچه ای از معامله گران ماهر و حرفه ای شنا می کنند – و کمیسیون بورس و اوراق بهادار در کشور های بزرگ همچون آمریکا در مورد کلاهبرداری بالقوه یا اطلاعاتی که می تواند برای معامله گران جدید گیج کننده باشد هشدار می دهد.

در پایان ممنون از اینکه با ما همراه بودید جهت کسب اطلاعات بیشتر یا استفاده از خدمات پراپ ترید فاند می توانید با پشتیبانی تلگرام در تماس باشید! همچنین جهت مطالعه بیشتر میتوانید به سایت forbes مراجعه کنید!

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها