حساب پم و مزایا و ریسک های آن برای سرمایه گذار در سال 2023

حساب پم و مزایا و ریسک های آن برای سرمایه گذار در سال 2023

در دنیای سرمایه گذاری، افراد و موسسات به طور مداوم به دنبال راه های نوآورانه برای رشد ثروت خود هستند و در عین حال ریسک را به طور موثر مدیریت می کنند. یکی از این رویکردها، حساب پم (PAMM) است، یک ابزار سرمایه گذاری نسبتاً جدید که هم به سرمایه گذاران و هم به مدیران صندوق راه منحصر به فردی را برای همکاری و ایجاد بازده ارائه می دهد. این مقاله از پراپ ترید فاند به مفهوم و نحوه کار حساب‌های PAMM پرداخته و توضیح می‌دهد که آنها چیستند، چگونه کار می‌کنند، مزایا و معایب آن‌ها و ملاحظات سرمایه‌گذاران را برای شما می آورد.

حساب پم چیست؟

اگر در نگرانی شما از نداشتن سرمایه برای ترید در فارکس باشد، راه های بسیاری برای افزایش این سرمایه مهیا است، مانند پراپ تریدینگ  یا حساب پم.

حساب پم PAMM مخفف عبارت Percentage Allocation Money Management است. این یک راه حل سرمایه گذاری است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد وجوه خود را به یک مدیر پول یا معامله گر حرفه ای که اغلب به عنوان “مدیر PAMM” نامیده می شود، اختصاص دهند. این مدیران در بازارهای مالی تخصص دارند و نقش آنها ترید از طرف سرمایه گذاران با هدف کسب سود است.

این انتخاب فرد تا حدودی با چیزی که در سوشیال تریدینگ و کپی تریدینگ نیز گفتیم شباهت دارد، اما در آنجا شما تنها با بررسی سابقه تریدرها تصمیم به کپی کردن معاملاتشان خواهید کرد و مدیریت حساب و سرمایه تان در اختیار خود فرد شماست. در حالیکه در حساب پم این طور نیست.

حساب های PAMM بر اساس اصل سرمایه گذاری متناسب عمل می کنند. هنگامی که یک سرمایه گذار یک حساب پم باز می کند، سرمایه خود را به حساب واریز می کند و مدیر این وجوه را با سرمایه خود ترکیب می کند. این یک مجموعه جمعی از دارایی ها را ایجاد می کند و مدیر از این وجوه برای ترید ابزارهای مالی مختلف مانند سهام، فارکس، کالاها و غیره استفاده می کند.

تخصیص سود و زیان متناسب با مبلغی که هر سرمایه گذار به حساب پم آورده است انجام می شود. این بدان معنی است که اگر مدیر حساب سود کند، سرمایه گذاران بخشی از این سود را بر اساس سرمایه گذاری اولیه خود دریافت خواهند کرد. در مقابل، اگر زیان وجود داشته باشد، سرمایه گذاران سهم متناسبی از آن زیان را متحمل خواهند شد.

حساب پم چیست؟

درک عملکرد و تقسیم سود و ضرر در حساب ‬‬PAMM

برای نشان دادن بیشتر حساب های PAMM، اجازه دهید به یک مثال نگاه کنیم. شرکت کنندگان در حساب پم و کسانیکه در آن نقش دارند:

  • کارگزار فارکس
  • تریدر(ها)/مدیر(های) حساب
  • سرمایه گذاران

سرمایه گذاران (مثلاً پیتر، پل و فیل) علاقه مند به درآوردن سود از معاملات فارکس هستند، اما آنها یا زمانی برای اختصاص دادن به فعالیت های معاملاتی ندارند یا دانش کافی برای ترید در فارکس ندارند. یعنی نگرانی شان ترید و کسب درامد از ترید بدون سرمایه اولیه یا سرمایه کم و نا کافی است. مدیران حساب پم (مارکوس و متیو)، که در ترید و مدیریت پول دیگران (مانند مدیر صندوق سرمایه گذاری مشترک ) تخصص دارند، همراه با سرمایه شخصی خود وارد حساب می شوند.

شرکت فارکس مارکوس و متیو را به عنوان مدیران حساب پم برای مدیریت پول سایر سرمایه گذاران ثبت نام می کند. سرمایه گذاران (پیتر، پل و فیل) همچنین با وکالتنامه محدود ( LPOA ) ثبت نام کردند. نکته اصلی توافقنامه امضا شده این است که سرمایه گذاران با دادن سرمایه خود به مدیر منتخب خود  که از پول جمع شده برای ترید فارکس مطابق با سبک و استراتژی معاملاتی خود استفاده می کند، موافقت می کنند که ریسک معاملات فارکس را بپذیرند. همچنین بیان می‌کند که مدیر چقدر پول (یا درصد) را برای ارائه این خدمات دریافت می‌کند. به عبارتی در یک حساب پم، سرمایه گذاران تنها در سود سهیم نیستند، بلکه در ضرر نیز سهیم بوده و درصدی از زیان و ضرر را نیز می برند.

برای ساده‌تر شدن مثال، فرض می‌کنیم که هر سه سرمایه‌گذار مارکوس را برای مدیریت سهم خود از پول برای معاملات فارکس انتخاب کرده‌اند و مارکوس 10 درصد از سود را دریافت می‌کند.

از نظر درصد مشارکت در کل حساب پم ادغام شده به مبلغ 15000 دلار، هر سرمایه گذار دارای سهم زیر است. به یاد داشته باشید، مجموع کل سهام همیشه 1 یا 100٪ باقی می ماند:

پل = 4000 دلار / 15000 دلار = 26.67٪
پیتر = 23.33٪
فیل = 16.67٪
مارکوس = 33.33٪

فرض کنید یک دوره معاملاتی بگذرد (مثلاً یک ماه) و مارکوس موفق شود 30 درصد سود جالبی در حساب پم خود کسب کند که اکنون 19500 دلار است (15000 دلار + 30 درصد سود یا 4500 دلار). او 10 درصد سود یا 450 دلار را از او می گیرد. سود باقیمانده 4050 دلار بین همه سرمایه گذاران بر اساس درصدی که هر کدام در کل مجموعه دارند توزیع می شود:

پل = 4050 دلار * 26.67٪ = 1080 دلار
پیتر = 4050 دلار * 23.33٪ = 945 دلار
فیل = 4050 دلار * 16.67٪ = 675 دلار
مارکوس = 4050 دلار * 33.33 درصد = 1350 دلار
مجموع = 19050 دلار

فرض کنید که به دلیل عملکرد درخشان دوره اول حساب پم با بازدهی 30 درصدی، هر سه سرمایه گذار تصمیم می گیرند برای یک دوره دیگر با مارکوس ادامه دهند. پل و پیتر با مبلغ (اصلی + بازده) سرمایه گذاری می شوند، در حالی که فیل سود را برداشت کرده می کند و تنها سرمایه اولیه 2500 دلاری خود را باقی می گذارد.

پیتر همچنین دوستی به نام پایک را برای پیوستن به حساب پم معرفی می کند و پیک 2625 دلار می آورد. یک سرمایه گذار جدید دیگر، Pam، ثبت نام می کند و مارکوس را برای مدیریت 1000 دلار خود انتخاب می کند. مجموع استخر معاملاتی مارکوس اکنون = 22000 دلار است.

در اینجا درصد سهم برای هر سرمایه گذار است:

پل = 5,080 دلار / 22,000 = 23.09٪
پیتر = 20.20٪
فیل = 11.36٪
مارکوس = 28.86٪
پایک = 11.93٪
Pam = 4.55٪

مارکوس بازدهی 15 درصدی را در این مدت مدیریت می کند (15 درصد * 22000 دلار = 3300 دلار) و 10 درصد (330 دلار) خود را می گیرد. سود باقیمانده 2970 دلاری به ازای هر سهم مربوط به سرمایه گذاران در دسترس خواهد بود:

پل = 23.09٪ * 2970 دلار = 685.80 دلار
پیتر = 600.08 دلار
فیل = 337.50 دلار
مارکوس = 857.25 دلار
پایک = 354.38 دلار
پم = 135.00 دلار
مجموع پول جمع شده در صندوق = 24970 دلار

در مرحله بعد، فرض کنید همه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های فوق در حساب پم برای یک ماه دیگر با مارکوس ادامه دهند که متاسفانه 20 درصد ضرر می کند. این بدان معناست که هیچ سهم سود 10 درصدی برای مارکوس وجود ندارد و هر سرمایه‌گذار شاهد کاهش 20 درصدی سهم خود از سرمایه‌گذاری تلفیقی خواهد بود و پول جمع‌شده را به 4994 دلار کاهش می‌دهد و به 19976 دلار می‌رساند:

پل = 5765.8 دلار – 20 درصد = 4612.64 دلار
پیتر = 4036.06 دلار
فیل = 2270.00 دلار
مارکوس = 5765.80 دلار
پایک = 2383.50 دلار
پم = 908.00 دلار
کل صندوق حساب پم برای مارکوس = 19976 دلار

در پایان هر دوره، سرمایه گذار این انتخاب را دارد که با مدیر حساب پم ادامه دهد یا خیر.

نحوه انتخاب مدیر حساب

شرکت‌های کارگزاری راه‌های متعددی را برای انتخاب آگاهانه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند، از جمله رزومه‌های دقیق، صلاحیت‌ها، عملکرد گذشته از نظر بازده، مقدار پول مدیریت‌شده، تعداد سرمایه‌گذاران مرتبط، بررسی‌های مثبت/منفی و غیره در مورد معامله‌گران/مدیران پول خود. علاوه بر این، سیستم های رتبه بندی خارجی نیز وجود دارد. در اینجا یک اسکرین شات از سیستم رتبه بندی حساب پم بروکر آلپاری آمده است:

نحوه انتخاب مدیر حساب PAMM

نقش کارگزار فارکس در حساب پم

یکی از نقش های اصلی در یک حساب پم بروکر انتخابی است که همواره باید با تحقیقات کافی و بررسی لازم انتخاب شود. در این مسیر همواره مراقب بروکرهای کلاهبردار باشید.

  • کارگزاری بستری مطمئن و قابل اعتماد فراهم می کند که به مدیران و سرمایه گذاران اجازه تعامل می دهد
  • تسهیل فعالیت های معاملاتی مدیران در محدوده مقررات مجاز
  • تسهیل در نگهداری حساب، سپرده گذاری، برداشت و فعالیت های مرتبط
  • جدا از یک پلتفرم معاملاتی معمولی، امکان بررسی شفاف، بازخورد، رتبه بندی و مکانیسم های مرتبط را برای سرمایه گذاران و مدیران پول فراهم می کند تا بتوانند یکدیگر را انتخاب کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

نکاتی در مورد سرمایه گذاران

معمولاً سرمایه گذاران هیچ انتخابی برای دارایی های معاملات فارکس ندارند ، به جز مواردی که توسط مدیر ارائه می شود. آنها خطر از دست دادن سرمایه خود را به دلیل فعالیت های معاملاتی مدیران حساب پم دارند، اما در صورت عملکرد خوب مدیر از پتانسیل بازدهی نیز برخوردار می شوند.

نکاتی در مورد مدیران

  • مدیران فقط به وجه موجود در حساب پم دسترسی داشته دارند و نمی توانند از حساب های معاملاتی سرمایه گذاران پول بکشند. به عنوان مثال، پل ممکن است در مجموع 9000 دلار در حساب معاملاتی فارکس خود داشته باشد ، اما از آنجایی که او تنها 4000 دلار به مارکوس اختصاص داده است، مارکوس نمی تواند بیش از این 4000 دلار معامله کند.
  • می تواند معیارهای حداقل و حداکثر مقدار را برای سرمایه گذاران تعیین کند
  • می تواند سرمایه گذاران جدید را به دلخواه بپذیرد یا رد کند
خلاصه

حساب پم یک روش ساده و بدون دردسر برای افراد است تا مدیران خود را برای معاملات فارکس انتخاب کنند. با این حساب ها، سرمایه گذاران با کمترین مشارکت از سود سود می برند.

با این حال، حساب‌های PAMM بر اساس عملکرد مدیر پول، خطرات از دست دادن سرمایه را نیز به همراه دارند. پس از درک پتانسیل سود مطلوب و ریسک گریزی، افراد باید در انتخاب یک کارگزار و مدیر حساب دقت لازم را انجام دهند.

4 3 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها