مارجین margin در معاملات فارکس چیست؟

مارجین margin در معاملات فارکس چیست؟

چه یک معامله‌گر تازه کار در دنیای فارکس باشید و چه به تازگی شروع به ترید کرده باشید، تا به حال اصطلاح “مارجین” را شنیده اید، چرا که از پایه ترین مباحث در این بازار است که درک درست از آن زیربنای تمامی معاملات می باشد و برای تبدیل به یک معامله گر فارکس موفق، باید به آن تسلط داشته باشید. مهم ترین موضوع در رابطه مارجین، کال مارجین شدن است که در مقاله دیگری به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

در این مقاله  از پراپ فرم PropTradeFund به این سوال که “مارجین در فارکس چیست؟” پاسخ داده و نحوه محاسبه آن، ارتباط آن با اهرم یا لوریج و موارد دیگر، پاسخ مفصلی خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

مارجین در معاملات فارکس چیست؟

مارجین یا سطح حاشیه در معاملات فارکس  وثیقه (یا تضمینی) است که یک معامله گر باید نزد کارگزار خود سپرده کند تا بخشی از ریسکی را که معامله گر برای بروکر ایجاد می کند پوشش دهد. این رقم معمولاً درصدی از پوزیشن معاملاتی شماست و به صورت درصد بیان می شود. شما می توانید مارجین خود را به عنوان سپرده ای در تمام معاملات باز خود در نظر بگیرید. مارجین مورد نیاز بروکر فارکس شما حداکثر اهرمی را که می توانید در حساب معاملاتی خود استفاده کنید تعیین می کند. بنابراین، ترید با لوریج نیز گاهی اوقات به عنوان “معامله با حاشیه” شناخته می شود.

هر کارگزاری درخواست میزان حاشیه متفاوتی دارد و قبل از انتخاب یک بروکر و شروع معامله با مارجین، درک این موضوع مهم است. بروکر فیبوگروپ از اولین بروکرهایی بود که از حاشیه در معاملات استفاده نمود.  معامله با مارجین می تواند پیامدهای متفاوتی داشته باشد. می تواند بر نتیجه معاملات شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد، به طوری که هم سود بالقوه و هم ضرر احتمالی به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

مارجین در فارکس

نحوه محاسبه مارجین فارکس

فرض کنید بروکر لایت فارکس اهرم 1:20 را برای معاملات فارکس ارائه می دهد. این در اصل به این معنی است که برای هر 20 واحد ارز در یک پوزیشن باز، 1 واحد ارز به عنوان حاشیه مورد نیاز است. به عبارت دیگر، اگر اندازه پوزیشن فارکس مورد نظر شما 20 دلار بود، مارجین آن 1 دلار خواهد بود.

بنابراین، در این مثال، margin برابر با 1/20 یا 5٪ است.

برای نشان دادن این موضوع برعکس، اگر می‌دانستیم که یک کارگزار به حاشیه 10 درصدی نیاز دارد، می‌توانیم محاسبه کنیم که برای هر 10 دلاری که می‌خواهیم معامله کنیم، باید 1 دلار حاشیه عرضه کنیم. به عبارت دیگر، در این مثال، می‌توانیم معامله خود را با اهرم 1:10 افزایش دهیم.

Free Margin در فارکس چیست؟

ما اکنون پاسخی به این سوال دادیم که “مارجین در معاملات فارکس چیست”، نحوه محاسبه و ارتباط آن با اهرم را هم فهمیدید. اما Free Margin در فارکس چیست؟ حاشیه آزاد در فارکس مقدار پولی است که در یک حساب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های جدید استفاده می‌شود. می توان آن را با کم کردن margin استفاده شده از account equity محاسبه کرد.

ممکن است اکنون به این فکر کنید که account equity چیست؟. اکوییتی، مجموع بالانس حساب و هرگونه سود یا زیان تحقق نیافته از هر پوزیشن باز است. وقتی از بالانس صحبت می کنیم، در مورد کل پول سپرده شده در حساب معاملاتی صحبت می کنیم (این شامل حاشیه استفاده شده برای هر موقعیت باز می شود). اگر هیچ معامله ای باز ندارید، ارزش account equity برابر با مانده حساب معاملاتی است.

مفهوم موارد فوق این است که حاشیه آزاد فارکس در واقع شامل هر گونه سود یا زیان تحقق نیافته از موقعیت های باز است. این بدان معنی است که اگر یک پوزیشن باز دارید که در حال حاضر سود دارد، می توانید از این سود به عنوان مارجین اضافی برای باز کردن موقعیت های جدید در حساب معاملاتی خود استفاده کنید.

Free Margin در فارکس چیست؟

با یک مثال در متاتریدر ۴ می توانیم اصطلاح حاشیه آزاد را بهتر درک کنیم.

مثالی از مارجین فارکس

فرض کنید یک حساب معاملاتی با موجودی 1000 دلار و margin ٪5 درصد داریم. ما می خواهیم پوزیشنی را باز کنیم که هزینه آن 8000 دلار است. در نقطه شروع معامله، موارد زیر صادق است:

  • موجودی حساب = $1000
  • margin = $400 (5٪ از 8000 دلار)
  • $Free Margin = 600 
  • $اکوئیتی = 1000

اگر ارزش پوزییشن ما با سود افزایش یابد و به ما سود تحقق نیافته 50 دلار بدهد، می توانیم موارد زیر را مشخص کنیم:

  • موجودی حساب = 1000 دلار
  • مارجین = 400 دلار
  • حاشیه آزاد = 650 دلار
  • اکوئیتی = 1050 دلار

مارجین استفاده شده و مانده حساب تغییر نمی کنند، با این حال، حاشیه آزاد فارکس و اکوئیتی هر دو افزایش می یابند تا سود محقق نشده margin آزاد و اکوئیتی هر دو به یک میزان کاهش می یافتند.

سطح حاشیه در فارکس چیست؟

سطح حاشیه در فارکس مفهوم مهمی است که نسبت اکوئیتی به مارجین استفاده شده را به صورت درصد نشان می دهد. بنابراین،  فرمول آن به شرح زیر است:

سطح Margin فارکس = (اکوئیتی / مارجین استفاده شده) * 100

کارگزاران از سطح حاشیه برای تعیین اینکه آیا معامله گران فارکس می توانند موقعیت های جدیدی داشته باشند یا خیر استفاده می کنند. سطح margin 0٪ به این معنی است که حساب در حال حاضر هیچ موقعیت بازی ندارد.

سطح Margin فارکس 100% به این معنی است که اکوئیتی برابر با margin استفاده شده است. این معمولاً به این معنی است که تا زمانی که پول نقد بیشتری به حساب خود اضافه نکنید یا سودهای محقق نشده شما افزایش پیدا نکند، کارگزار اجازه ایجاد هیچ معامله دیگری را در حساب شما نخواهد داد.

مثال محاسبه سطح حاشیه فارکس

تصور کنید که مانده حساب 10000 دلاری دارید و معامله ای را باز می کنید که به margin 1000 دلار نیاز دارد.

اگر بازار بر خلاف تصور شما حرکت کند و منجر به ضرر 9000 دلاری شود، اکوئیتی شما 1000 دلار خواهد بود (یعنی فاصله 10000 تا 9000 دلار). در این شرایط، ارزش اکوئیتی شما برابر با مارجین شما است، یعنی سطح margin فارکس شما 100٪ است. این بدان معناست که دیگر نمی‌توانید موقعیت جدیدی در حساب خود باز کنید، مگر اینکه بازار بچرخد و اکوئیتی شما دوباره افزایش یابد یا پول نقد بیشتری به حساب خود واریز کنید.

در ادامه این مثال، بیایید تصور کنیم که بازار بر خلاف برنامه شما حرکت می کند. در این صورت، کارگزار به طور خودکار پوزیشن های ضرر ده شما را می بندد. حدی که کارگزار پوزیشن های شما را می بندد بر اساس سطح margin است و به عنوان کال مارجین شدن شناخته میشود.

هنگامی که وارد سطح کال مارجین شدن شوید، بروکر پوزیشن های شما را به ترتیب نزولی می بندد و ابتدا از بزرگترین پوزیشن شروع می شود. بستن یک موقعیت، margin استفاده شده را آزاد می کند، که به نوبه خود باعث افزایش سطح حاشیه حساب شما می شود که ممکن است باعث افزایش حاشیه به بالاتر از حد کال مارجینی شود . اگر این کار را نکرد، یا بازار به حرکت علیه برنامه شما ادامه داد، کارگزاری به بستن پوزیشن ها ادامه می دهد.

خلاصه

در این مقاله آموزش فارکس به بررسی یکی دیگر از پایه های دنیای فارکس پرداختیم و در پایان از اینکه در این مقاله از آکادمی سایت بهترین پراپ تریدینگ همراه ما بودید سپاس گزاریم در صورتی که هرگونه سوال یا نکته ای در خصوص این مقاله داشتید در پایین همین صفحه کامنت کنید تا پاسخ شما را در اسرع وقت بدهیم. جهت مطالعه بیشتر در این خصوص میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.

3.7 3 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها